Gastronomický Oscar pre lyofilizované ovocie | BRIX – Grown for flavour

V živote sa stáva, že aj dobrá myšlienka opretá o kvalitný projekt nenájde uplatnenie tam, kde by sa mohol vytvoriť priestor na jej realizáciu. Možno ste takú situáciu zažili na vlastnej koži. Narazili ste na neprekonateľnú bariéru a zistili ste, že vaša niekoľkoročná snaha vyšla nazmar. Možno ste prepadli pocitom zúfalstva a beznádeje, keď ste dospeli do bodu, v ktorom aj napriek vašej maximálnej snahe nebolo možné zachovať kontinuitu v predmete podnikania.

V takej chvíli máte niekoľko možností. Môžete o sebe začať pochybovať a vyčítať si zlyhanie alebo prepadnete sebaľútosti. Odtiaľ je už len krôčik k dlhodobému ustrnutiu na mŕtvom bode. Alebo sa zmobilizujete, prehodíte pomyselnú výhybku a začnete podnikať v novej oblasti.

***

Roman Remiš a Róbert Novák z Prievidze pôvodne podnikali v oblasti fotovoltaiky. Vybudovali prvý solárny park na Slovensku a spolupodieľali sa na ďalších environmentálnych projektoch využitia slnečnej energie. Keď vláda ukončila program dotácií tohto rezortu, pokúšali sa uplatniť v zahraničí. Po istom čase naplnenom množstvom stretnutí a rokovaní bez očakávaného výsledku pochopili, že treba urobiť zásadné rozhodnutie o veľkej zmene. Bolo to veľmi ťažké obdobie. No obaja muži zmobilizovali sily, pridali nadšenie, elán a srdce, ktoré boli charakteristické pre ich spoločné aktivity, a veci sa zase dali do pohybu.

***

Ing. arch. Lenka Remišová zastrešuje v rodinnej firme marketing a branding, začala ešte počas vysokoškolského štúdia v Brne | foto: jalilah

Sedím v kancelárii prievidzskej spoločnosti Brix – Grown for flavour a rozprávam sa s Lenkou Remišovou, dcérou spoluzakladateľa firmy Romana Remiša. Rozpráva mi o Srbsku, ktoré patrí medzi svetových lídrov v produkcii kontinentálneho ovocia a zeleniny: „Keď tam na tržnici ochutnáte ich ovocie, poviete si, že to je niečo úžasné! Aj na Slovensku máme skvelé ovocie, no keďže Srbsko disponuje úrodnou pôdou, nedotknutou prírodou a neuveriteľným počtom tristo slnečných dní v roku, tamojšie ovocie má vysokú kvalitu, ideálnu zrelosť plodov a prirodzenú cukornatosť s vysokým stupňom brix.“ Pýtam sa na význam posledného slova, ktoré ma zaujalo aj preto, lebo sa nachádza v názve firmy. Dozvedám sa, že brix je merná jednotka cukornatosti.

***

V Srbsku pestujú plodiny tradičným organickým spôsobom alebo ich ručne zbierajú na miestach, kde prirodzene rastú. Roman Remiš vycítil obrovskú príležitosť v mimoriadnom potenciáli produkcie v panenských oblastiach odľahlých regiónov Srbska bez environmentálnej záťaže a spolu s Róbertom Novákom sa rozhodol sprostredkovať túto kvalitu ľuďom na Slovensku.

***

Roman Remiš, spoluzakladateľ projektu a značky Brix – Grown for flavour | foto: archív Brix – Grown for flavour

Keď Roman Remiš prvýkrát pred siedmimi rokmi priniesol mrazom sušené (lyofilizované) ovocie zo Srbska, pre všetkých doma to bola novinka. Lenka na ten deň spomína: „Niečo také sme vôbec nepoznali. Plody chutili výborne. Bolo to chrumkavé, hravé, farebné, krásne to voňalo. Otec vtedy povedal: Toto je ten skvelý produkt, ktorý by mal ochutnať každý na Slovensku!

Vyslovená veta predznamenala zásadné rozhodnutie. Lenka pokračuje v rozprávaní príbehu rodinnej firmy: „V danej situácii to bolo nevyhnutné rozhodnutie a začiatky v novej oblasti podnikania neboli vôbec jednoduché. V tom čase len veľmi málo ľudí poznalo lyofilizované ovocie. Začali sme ho prezentovať na rôznych gastronomických výstavách, kde sme v rámci ochutnávok oslovovali ľudí, vysvetľovali sme im teóriu, ktorá je za tým, a objasňovali sme, v čom je produkt skvelý.“ Okrem ľudí, ktorí lyofilizované ovocie s nadšením prijali, bolo aj zopár takých, ktorí ho pripodobnili k polystyrénu. „Tisíc ľudí, tisíc chutí. Je to úplne v poriadku,“ dodáva Lenka.

***

Róbert Novák, prevádzkový riaditeľ a spoluzakladateľ projektu a značky Brix – Grown for flavour, a Lenka Remišová | foto: jalilah

Celá produkcia lyofilizovaného ovocia pre slovenský trh je od začiatku fungovania spoločnosti zabezpečovaná v Srbsku, kde majú vlastné lyofilizátory. Lenka mi vysvetľuje dôvody: „Je najlepšie, ak ovocie spracujete na mieste, kde bolo vypestované. Bolo by neekonomické voziť ho zamrazené na Slovensko a až tu ho zlyofilizovať. Je oveľa jednoduchšie naložiť do kamióna ľahké lyofilizované ovocie, ktoré má tú úžasnú vlastnosť, že vydrží veľmi dlho čerstvé.“ Róbert Novák, ktorý počas môjho rozhovoru s Lenkou prišiel do kancelárie, ju dopĺňa: „Slovensko nemá vybudované ovocinárstvo tak ako Srbsko. Srbi majú napríklad len v malinách ročný export za vyše 200 miliónov eur. Slovenský ovocinársky priemysel dosahuje celkovo 27 miliónov. Toto porovnanie svedčí o vysokej úrovni srbského ovocinárstva.“

***

Prosím Lenku, aby mi povedala viac o význame lyofilizácie, čiže sušenia ovocia mrazom.

„Úžasná vlastnosť lyofilizácie je v tom, že ovocie si dlhodobo zachováva všetky vitamíny, ktoré sa inak časom strácajú. Ak dáte napríklad čerstvo odtrhnutú jahodu do chladničky, v priebehu dvoch dní začne vitamín C oxidáciou postupne miznúť, pričom lyofilizácia ho dokáže plne uchovať. Tento spôsob spracovania potravín vyvinula vo výskumných laboratóriách NASA pre kozmonautov, ktorí podnikali dlhodobé cesty do vesmíru. Jedlo, ktoré mali k dispozícii, obsahovalo síce dostatok potrebných živín, no nemalo v podstate žiadnu chuť. Kozmonauti rýchlo chudli a ich organizmus trpel nedostatkom živín, pretože mali nechuť ku konzumácii akejkoľvek potravy. Lyofilizované ovocie je výnimočné tým, že si zachováva nielen chuť, farbu a vôňu, ale aj nutričné hodnoty.“

Lyofilizované ovocie | foto: archív Brix – Grown for flavour

***

Medzi pozitívnymi ohlasmi na lyofilizované ovocie z produkcie firmy Brix – Grown for flavour sú aj reakcie rodičov detí, ktoré odmietajú konzumovať čerstvé ovocie. Mamičky sú spokojné, lebo odkedy objavili lyofilizované ovocie, ich deti majú prísun potrebných vitamínov, pretože im chutí a z dôvodu farebnosti a chrumkavosti je pre nich atraktívne.

***

Ako dlho vydrží čerstvé? Lenka odpovedá: „Z legislatívneho hľadiska jeden rok, pretože potravina by nemala byť skladovaná dlhšie.“ Róbert Novák dopĺňa informácie, ktoré získal zo zahraničných štúdií: „Pri zachovaní skladových podmienok laboratórneho typu a pri nezmenených parametroch (teplota, vlhkosť) vydrží lyofilizát až pätnásť rokov.“

Lyofilizované ovocie má širokú škálu použitia | foto: archív Brix – Grown for flavour

Je možné, že lyofilizované potraviny sa v budúcnosti stanú bežnou súčasťou nášho života vo viacerých oblastiach. Už teraz existuje možnosť lyofilizovať napríklad celé obedy, ktoré sa zalejú horúcou vodou a môžu sa konzumovať priamo a bez ďalších úprav. Výhoda je v tom, že ich netreba skladovať v chlade, a predsa vydržia niekoľko rokov. Dokážu kompenzovať plnohodnotnú stravu v prípade, že z akýchkoľvek dôvodov nemáme prístup k čerstvým potravinám.

foto: archív Brix – Grown for flavour

***

Roman Remiš a Róbert Novák už od začiatku prihlasovali ich lyofilizované ovocie do rôznych súťaží. Napríklad v Bratislave na medzinárodnom veľtrhu Danubius Gastro získali ocenenie trikrát po sebe, z toho jednu hlavnú cenu, a z Prahy si priniesli cenu za mrazom sušené ovocie v čokoláde.

Ocenenia | foto: archív Brix – Grown for flavour

No najviac sa tešia z ocenení Great Taste, ktoré získali vo Veľkej Británii. Hrdosť je v tomto prípade absolútne na mieste, pretože táto cena je vysoko uznávaná ako gastronomický Oscar. Lenka napriek tomu skromne vyratúva: „Už tretí rok po sebe sme mali ocenených niekoľko produktov. Celkovo devätnásť. A minulý rok sme ako producent, ocenený trikrát po sebe, získali mimoriadny titul Great Taste Producer.“

Názov získaného titulu vo voľnom preklade znamená: výrobca, respektíve tvorca skvelej chuti. Tým je nespochybniteľne potvrdená mimoriadna kvalita produktov Brix, ktorá zahŕňa nielen vysokú nutričnú hodnotu ovocia, ale aj jeho skvelú chuť. Lenka k tomu dodáva: „Je to naša firemná filozofia. Môžete mať ovocie, ktoré je lyofilizované, ale nechutí tak dobre. Závisí to od kvality vstupu do výrobného procesu, hlavne od čerstvosti ovocia. Ak zlyofilizujete nekvalitné alebo nedozreté ovocie, nikdy nebude také chutné ako srbské, ktoré dozrieva v úžasných podmienkach. My sa snažíme prinášať z lyofilizovaného ovocia to najlepšie.“

Je treba s uznaním povedať, že v oblasti lyofilizovaného ovocia je spoločnosť Brix – Grown for flavour jedinou na svete, ktorá má toľko ocenených produktov v rámci prestížnej súťaže Great Taste.

foto: archív Brix – Grown for flavour

***

Zaujíma ma, ako prebieha proces lyofilizácie. Lenka Remišová mi ochotne vysvetľuje: „Pretriedené ovocie sa šokovo zmrazí na mínus tridsať stupňov a následne sa spracúva v lyofilizačných komorách. V nich sa postupne znižuje tlak, čím vzniká vákuum. Pri nízkej teplote voda z ovocia sublimuje. Tento proces musí prebiehať veľmi pomaly, jeden až dva dni. Inak by mohlo dôjsť k tomu, že by sa plody rozštiepili a rozleteli na drobné kúsky, pretože voda by sa odstránila prirýchlo a ovocie by explodovalo.“

Konštatujem, že lyofilizácia je veľmi zaujímavá a inovatívna metóda na spracovanie a dlhodobé uchovávanie potravín. Lenka ma však s úsmevom vyvádza z omylu: „Tento proces nie je až taký nový, ako by sme si mysleli. Indiáni ho poznali už pred dvetisíc rokmi. Chodili do oblastí s vysokou nadmorskou výškou, kde bol oveľa nižší tlak a bolo tam veľmi chladno. Zistili, že v takomto prostredí sa dá veľmi ľahko konzervovať nielen ovocie, ale aj mäso.“

Róbert Novák, prevádzkový riaditeľ a spoluzakladateľ projektu a značky Brix – Grown for flavour, vľavo: lyofilizátor | foto: archív Brix – Grown for flavour

***

S Brixom trafíš do kvality je heslo reklamnej kampane, ktorej tvárou je bývalá biatlonistka Anastasia Kuzmina, niekoľkonásobná olympijská medailistka (6 medailí, z toho 3 zlaté), víťazka majstrovstiev sveta (3 medaily, z toho 1 zlatá) a 13-násobná víťazka svetového pohára.

Začiatok spolupráce medzi Nasťou a spoločnosťou Brix sa datuje od októbra 2020. K spojeniu takýchto dvoch výnimočných partnerov došlo na základe spoločného pohľadu a dôrazu na zdravý životný štýl a kvalitu potravín. V rámci doterajšej spolupráce vytvorili produkt s názvom Mrazom sušené lesné ovocie. Je ručne zbierané v lese a je špeciálne tým, že obsahuje oveľa viac minerálnych látok a vitamínov ako bežné ovocie. Výnimočný produkt spoločnosti Brix spojili s výnimočnou osobnosťou Naste Kuzminovej.

Lenka Remišová v tomto partnerstve vníma hlboký ľudský rozmer, ktorý do neho vnáša Nasťa: „Je to úžasná a srdečná osoba. Nielenže je známou osobnosťou, ktorá v živote dosiahla skutočne výnimočné veci, ale aj veľmi rada pomáha druhým.“

Anastasia Kuzmina | S Brixom trafíš do kvality | foto: archív Brix – Grown for flavour

***

Na záver nášho stretnutia hovoríme o plánoch, ktoré chcú vo firme postupne zrealizovať. Lenka mi prezrádza: „Chceli by sme sa zamerať aj na spracovanie slovenskej produkcie. Podali sme si žiadosť o zapojenie do projektu pre Hornú Nitru. Keďže sa tu ukončuje banská činnosť, región hľadá nové firmy, nové pracovné príležitosti a možnosti ďalšieho rozvoja oblasti. Radi by sme sa pridali a rozvinuli spoluprácu s lokálnymi farmármi. A nemusí to byť len ovocie. Dá sa lyofilizovať aj zelenina alebo syr.“

Takýmto spôsobom chcú pomôcť svojmu regiónu, v ktorom vidia veľký potenciál. Snažia sa zviditeľniť Slovensko aj v zahraničí, kde chcú predávať rýdzo slovenskú značku, ktorá bude prezentovať stopercentný slovenský produkt.

V Prievidzi už majú vlastný testovací lyofilizátor, v ktorom začali testovať zeleninu. Vyskúšali rajčiny, cuketu, ale aj hríby. Zlyofilizovať sa dá v podstate všetko, kľúčovým je fakt, ako produkt po lyofilizácii chutí. Preto rozmýšľajú, testujú, skúšajú nové receptúry a hľadajú možnosti, ako sa neustále posúvať vpred a prichádzať na trh s novými výrobkami.

***

Príbeh rodinnej firmy Brix – Grown for flavour je príkladom húževnatosti, bojovnosti, veľkého úsilia a nezlomnosti jeho dvoch hlavných aktérov, Romana Remiša a Róberta Nováka. Kreativita, nadšenie a láskavé srdce zase svedčia Lenke Remišovej, ktorá je marketingovou dušou firmy. Stretnúť takýchto ľudí, ktorí sú navyše chápaví, ústretoví a otvorení novým veciam a myšlienkam, je radosť a česť. Ďakujem!

Zhovárala sa: Mgr. Lenka Jalilah, PhD., šéfredaktorka

SÚŤAŽ „Prekroč svoj tieň s Brixom“
Milí čitatelia! Spolu s firmou BRIX by sme chceli niektorých z vás potešiť a obdarovať hodnotnými a chutnými produktami, ktoré táto spoločnosť vyrába.
Troch z vás, ktorí nám zašlú správnu odpoveď na súťažnú otázku, vyžrebujeme a pošleme vám naturálne lyofilizované ovocie.
Súťažná otázka:

Koľko produktov spoločnosti Brix – Grown for flavour bolo ocenených prestížnou cenou Great Taste?
Svoje odpovede nám píšte do polnoci 25. mája 2022 do súkromnej správy na facebookovej stránke časopisu Prekroč svoj tieň alebo zašlite emailom na adresu: redakcia@prekrocsvojtien.sk.
Tešíme sa na vaše odpovede.
Redakcia časopisu Prekroč svoj tieň a vedenie spoločnosti Brix – Grown for flavour

Aktualizácia dňa 26. 5. 2022:
Správna odpoveď na súťažnú otázku je nasledovná: spoločnosť Brix – Grown for flavour má prestížnou cenou Great Taste ocenených 19 produktov.
Spomedzi všetkých, ktorí nám zaslali správnu odpoveď, sme vyžrebovali týchto výhercov:
Bea Lisýová
Mirka Bakayová
Katarína Bírová

Výherkyniam srdečne blahoželáme! 🍀 Vedenie spoločnosti Brix – Grown for flavour Vám pošle výhru – naturálne lyofilizované ovocie. Želáme Vám nielen dobrú chuť, ale aj na zdravie! Pretože tento produkt svojou špičkovou kvalitou a vysokým obsahom nutričných látok pôsobí blahodarne nielen na chuťové poháriky, ale aj na zdravie a imunitu.
Vy, ktorí ste tentoraz nevyhrali, nebuďte smutní. Ešte budete mať príležitosť, pretože so spoločnosťou Brix pre vás pripravujeme ďalšiu súťaž. Preto sledujte časopis Prekroč svoj tieň a spoločnosť Brix – Grown for flavour na sociálnych sieťach, aby vám nič neušlo. 🙂
Srdečne všetkých pozdravujeme a želáme krásny deň. ☀️
Redakcia časopisu Prekroč svoj tieň a vedenie spoločnosti Brix – Grown for flavour